Mistrovství České republiky 2010

Mistrovství České republiky 2010
Ve dnech 18.9. - 24.9. 2010 se na letišti v Prostějově – Stichovicích konalo Otevřené mistrovství ČR v motorovém paraglidingu. Otevřené znamená, že se tohoto mistrovství mohou zúčastnit také závodníci z jiných zemí. Letos k nám zavítali piloti z Německa, Polska a Estonska. Celková účast byla velmi hojná, do Stichovic přijelo přes tři desítky pilotů.

= 

   v kategorii PF1(jednomístné krosny)  přihlášeno 17 pilotů
v kategorii PF2 (dvoumístné krosny)  přihlášeny 3 posádky
v kategorii PL1 (jednomístné tříkolky)  přihlášeno 8 pilotů
v kategorii PL2 (dvoumístné krosny)  přihlášeny 3 posádky

Sobota 18.9.

proběhla nutná registrace, ubytování v kempu a volné létání – resp. poslední trénink před  samotnými závody. Ve 21 hod bylo oficiální zahájení závodů a 1.breefing. Piloti získali info k první disciplíně – nedělní ranní navigační let na 3hodiny !!! Do pozdních nočních hodin pak připravovali mapu, trasu, strategii a vybavení...

Neděle 19.9.

TASK 1 – ČISTÁ NAVIGACE

Piloti dostali mapu v měřítku 1:100 000, dále seznam 21 otočných bodů (OB) a časový limit 3hodiny. Do mapy si zakreslili tyto body a každý dle svého uvážení vymyslel nejlepší strategii, jak v časovém limitu obletět co nejvíce těchto OB. Po přistání své „ulovené OB“ deklarovali a ty jim následně byly zkontrolovány podle loggerů (GPS bez displeye, jež zaznamenává průběh trasy). Limitujícím faktorem každého pilota byly náročné podmínky – 3hodinový let při podzimních ranních teplotách blížící se k nule,max.množství paliva, které stroj uveze a silně neklidný vzduch (1 pilot se vlivem turbulence dostal na zaklapnutém vrchlíku do rotace a nakonec šťastně přistál na záložce – odnesla to jen tříkolka).


 = Výsledky Task 1 (v tabulce uvádím pouze první 3 místa z kategorie PF1-krosny a PL1-tříkolky)
Pořadí PF 1  Pilot  Čas  Počet OB  Score 
 1.   Březina Pavel / ČR  2:56:14  19  1000
 2.  Schulz Marek / ČR  2:47:31  17  895
 3.  Koudela Jiří / ČR  2:58:15  16  842
 Pořadí PL 1        
 1.  Káčer Jozef / ČR  2:28:55  14  1000
 2.-4.  Matoušek Petr / ČR  2:15:28  11  786
 2.-4.  Nadažy Michael / ČR  2:13.23  11  786
 2.-4.  Paska Adam / PL  2:07:34  11  786

Pondělí 20.9.


TASK 2 – PŘESNÁ NAVIGACE
Cílem je obletět určenou trasu kolem daných OB, na každém rameni trasy udržovat konstantní rychlost, mezi jednotlivými rameny se rychlost může lišit. Určit dopředu čas příletu na jednotlivé OB a tento čas ještě před závodem deklarovat marshalovi. Ale pozor – na trati jsou také tzv. „skryté brány“ a v těchto je kontrolována ta daná rychlost, kterou pilot před startem uvedl, že poletí. Co to znamená? Pilot musí znát přesnou rychlost svého padáku při různých režimech letu a navíc počítat s rychlostí a směrem větru, který dopředu zná pouze z internetové předpovědi. Trochu oříšek nemyslíte? Jak si s tím závodníci poradili?

== Výsledky Task 2 (v tabulce uvádím pouze první 3 místa z kategorie PF1-krosny a PL1-tříkolky)
Pořadí PF1  Pilot  Počet OB  Score 
 1. Schulz Marek / ČR  15  1000
 2. Štěpán Pavel / ČR  14  917
 3. Březina Pavel / ČR  15  912
 Pořadí PL1      
 1. Káčer Jozef / ČR   15  1000
 2.  Matoušek Petr / ČR  14  877
 3. Řezníček Zdeněk / ČR   11  335

TASK 3 – JAPONSKÝ SLALOM
V 17hod otevřeno okno na Japonský slalom, což jsou 3 tyčky v řadě (50m od sebe vzdálené) a 1 tyčka kolmo k nim. Pilot kope a oblétává tyčky v určeném pořadí. Hodnotí se samozřejmě čas a počet kopnutých tyčí. Netrefit tyčku znamená velikou penalizaci. Za přistání mimo deck je 100% penalizace – stejně jako u všech ostatních disciplín.

= =Výsledky Task 3
Pořadí PF1  Pilot  Čas / tyčky  Score 
 1.  Holownia Miroslaw / PL  0:51 / 9  1000
 2. - 3.  Březina Pavel / ČR  0:52 / 9  960
 2. - 3.  Kölar Paap / EST  0:52 / 9  960
 Pořadí PL1      
 1.  Řezníček Zdeněk / ČR  0:59 / 9  1000
 2. - 3.  Káčer Jozef / ČR  0:65 / 9  774
 2. - 3.  Matoušek Petr / ČR  0:65 / 9  774

Úterý 21.9.

TASK 4 – SLALOM ČTYŘLÍSTEK
Tento slalom je velmi oblíbený. Oblétávací tyče jsou zapíchány do čtverce o straně 71m, uprostřed na úhlopříčkách je kopací tyč. Tyče se oblétávají tak, že pomyslně kolem nich kreslíte kružnice až do výsledného tvaru, který připomíná čtyřlístek, nebo motýla. Kope se jen prostřední tyč a to celkem 5x.

= =Výsledky Task 4

Pořadí PF1  Pilot  Čas Score 
 1.  Turczewski Slawomir / PL  0:42  1000
 2.  Holownia Miroslaw / PL  0:44  917
 3.  Březina Pavel / ČR  0:45  877
 Pořadí PL1      
 1.  Řezníček Zdeněk / ČR  0:51  1000
 2.  Matoušek Petr / ČR  0:52  960
 3.  Káčer Jozef / ČR  0:54  882

TASK 5 – ČISTÁ EKONOMIKA
 Velmi náročná disciplína, před kterou závodníci nafasují přesné množství paliva, tentokrát 2kg pro jedno a 3kg pro dvoumístné stroje. Cílem je uletět – udržet se ve vzduchu s tímto limitujícím množstvím paliva co nejdéle, tzn. využívat víceméně termické stoupavé proudy a palivo šetřit na dolet do decku. Velkou chybu v této disciplíně udělali Marek Schulz (krosny) a Zdeněk Andrlík (tříkolky), když si nenechali rezervu a do decku nedoletěli, za což je čekalo 100% penalizace. Výjimečné schopnosti v termické kroužení předvedli Pavel Štěpán a František Salava, kteří sklidili po přistání velký potlesk.

= Výsledky Task 5
Pořadí PF1  Pilot  Čas Score 
 1.  Salava František / ČR 3:17:40  1000
 2.  Štěpán Pavel / ČR  2:39:35  807
 3.  Maaß  Jörg-Torsten / GER  2:15:35  686
 Pořadí PL1      
 1.  Nadažy Michael / ČR  1:25:30  1000
 2.  Matoušek Petr / ČR  1:23:35  978
 3.  Lexa Martin / ČR  1:04:00  749

TASK 6 – MINI - MAXI
V jedné řadě byly napíchány tyčky jak pro Minimální, tak pro Maximální rychlost. Účelem je, jak už sám název napovídá, letět co nejpomaleji a pak co nejrychleji a přitom kopnout všechny tyčky. Jak si piloti vedli?

=  Výsledky Task 6
Pořadí PF1  Pilot  Rychlost Mini Rychlost Maxi   Rozdíl Score 
 1.  Kölar Paap / EST   27,3  59,2  31,9  498
 2.  Trzynski Piotr / PL  31,1  58,8  27,7 449
 3. Schulz Marek / ČR  29,2  52,3  23,1  406
 Pořadí PL1          
 1.   Matoušek Petr / ČR  28,8  54,0  25,2  494
 2.  Krakowiak Marcin / PL  31,2  56,5  25,3  490
 3.  Lexa Martin / ČR  31,6  52,5  20,8  436

Středa 22.9.


TASK 7 – NAVIGACE PO KŘIVCE
Opět nabrífována několikahodinová ranní navigace s předem deklarovanými časy na OB, předem stanovenou rychlostí a skrytými kontrolními bránami. Teď už jde do tuhého. Jožka si doposud vedl velmi skvěle a stále se drží na první pozici, v těsném závěsu za ním je Peťa Matoušek...ale jak se to bude vyvíjet dál?

=    Výsledky Task 7
Pořadí PF1  Pilot  Počet skrytých bran Score 
 1. Schulz Marek / ČR  28  1000
 2. Březina Pavel / ČR  28  997
 3. Malkusz Andrzej / PL  27  950
 Pořadí PL1      
 1. Lexa Martin / ČR  28  1000
 2.  Matoušek Petr / ČR  25  877
 3. Káčer Jozef / ČR   24  853

TASK 8 – RYCHLOSTNÍ TROJÚHELNÍK + EKONOMIKA
Další povedená disciplína, závodníci natankovali přesné množství paliva = jednomístní 4kg, což je asi 5 l benzinu a dvoumístní 6kg. Vydali se na 40km trať se třemi OB – tzv. trojúhelník. Po návratu k letišti pokračovali v ekonomické disciplíně a snažili se vydržet v termice co nejdéle. Neuvěřitelně fyzicky namáhavá práce. Do decku přistávali piloti „opičáci“ s vytahanýma rukama. V této disciplíně opět excelovali termičtí borci Salava a Štěpán.

= Výsledky Task 8
PF1  Pilot  Čas trojúhelníku Čas v termice  Score 
 1.  Štěpán Pavel / ČR 0:51:05  3:03:35  908
 2.  Maaß  Jörg-Torsten / GER  0:45:15  2:41:15  900
 3.  Salava František / ČR 0:41:40   2:16:20  871
PL1        
 1.  Matoušek Petr / ČR  0:51:05  1:36:30  925
 2.  Káčer Jozef / ČR 0:51:05  1:23:45  862
 3.  Nadažy Michael / ČR  1:04:05  1:40:30  855

Čtvrtek 23.9.

TASK 9 – EKONOMIKA KOLEM PYLONŮ
Toto je velmi divácky oblíbená disciplína, protože teď to opravdu vypadá, jakoby piloti spolu závodili, doháněli se předlétávali. Celý houf všech 30ti závodníků létá na letišti okolo 3 pylonů a to je pak opravdu „husté“.V nádrži mají natankováno pouhých 1kg jedno a 2kg paliva dvoumístné stroje. Tato disciplína není až tak moc o pilotním umění nebo strategii, jako spíše o seřízení stroje a zkoušce nervů. Je totiž otázkou, zda letět ještě o jedno kolečko navíc a získat drahocené body, ale riskovat tím, že dojde palivo a nestihne se dolétnout do decku. Nebo obětovat dvě decky paliva a najistotu jít na přistání do decku, jelikož jeho minutí znamená 100% penalizace. Kdo jak obstál ve zkoušce nervů?

== Výsledky Task 9
PF1  Pilot  Uletěná kola Score 
 1.  Maaß  Jörg-Torsten / GER  14  1000
 2.-3.  Štěpán Pavel / ČR  12  857
 2.-3.  Salava František / ČR  14  857
PL1      
 1.  Nadažy Michael / ČR  11  1000
 2.  Weis Josef / ČR  11  1000
 3.  Káčer Jozef / ČR   9  818

TASK 10 – SLALOM OSMIČKA
Poslední desátou disciplínou byl vyhlášen slalom „Osmička“, což jsou tři tyčky v řadě, dvě krajní se oblétávají a prostřední celkem 5x kope. Skvěle opět létali polští piloti, u nichž je vidět, že slalomy mají opravdu natrénovány.

= = = =    

Výsledky Task 10
Pořadí PF1  Pilot  Čas Score 
 1.  Holownia Miroslaw / PL  0:40:03  1000
 2.  Turczewski Slawomir / PL  0:40:06  986
 3.  Trzynski Piotr / PL  0:43:01  881
 Pořadí PL1
 1.  Matoušek Petr / ČR  0:50:03  1000
 2.  Andrlík Zdeněk / ČR  0:55:08  787
 3.  Řezníček Zdeněk / ČR  0:56:09  743

Otevřené mistrovství ČR se náramně vydařilo. Počasí celého týdne bylo objednáno a zaplaceno asi dlouho dopředu, protože tak příznivě letovo nebylo snad celou sezónu. Povedlo se odlétat celkem 10 náročných disciplín a i přes různé problémy s technikou piloti závodili až do úplného vyčerpání. V pátek pak proběhlo slavnostní dekorování vítězů a následně raut, který ukončil až silný vítr, jenž zbořil hlavní cateringový stan. Všem, kteří jste Jožkovi drželi pěsti a sledovali jeho úspěchy v každé disciplíně moc díky. Vzhledem k časově náročné práci instruktora, Jožka neměl vůbec čas na trénování a i přesto se mu podařilo dosáhnout tak skvělého výsledku. To si zaslouží velký potlesk...

Celkové pořadí Mistrovství ČR v motorovém paraglidingu 2010 Prostějov - Stichovice

Pořadí PF1  Pilot  Celkem bodů 
 1.  BŘEZINA  Pavel / ČR   7506
 2.  ŠTĚPÁN  Pavel / ČR  6925
 3.  MAAß Jörg-Torsten / GER  6290
 4.  SCHULZ Marek / ČR  6181
 5.  KOUDELA  Jiří / ČR  6016
 6.  MAŃKOWSKI   Kamil / PL  5852
 7.  TRZYŃSKI   Piotr / PL  5643
 8.  SALAVA František / ČR  5591
 9.  APPEL Armin / GER  4946
 10.  ŠEDIVÝ Jakub / ČR  4819
 11.  MALKUSZ   Andrzej / PL  4537
 12.  BERKA Tomáš / ČR  4398
 13.  TURCZEWSKI Slawomir / PL  4321
 14.  KÖLAR Paap / EST  4307
 15.  KADEČKA  Miroslav / ČR  4202
 16.  HOLOWNIA  Miroslaw / PL  4163
 17.  TROCHTA Daniel / ČR  3690
 18.  BABICA Ladislav / ČR  3085
 19.  MALÝ Marek / ČR  2576
 20.  KRZYŽANOWSKI Grzegorz / PL  0

Pořadí PL1  Pilot Celkem  bodů 
 1.  MATOUŠEK Petr / ČR  8307
 2.  KÁČER  Jozef / ČR  7634
 3.  LEXA  Martin / ČR  5491
 4.  ŘEZNÍČEK  Zdeněk / ČR  5478
 5.  NADAŽY  Michael / CR  4918
 6.  WEIS Josef / ČR  4611
 7. KRAKOWIAK  Marcin  /PL  4267
 8.  PASKA  Adam / PL  2012
 9.  ANDRLÍK Zdeněk / ČR  1860

 


  
Pořadí PF2  Posádka  Celkem bodů 
 1.  PROČEK / BEDNAŘÍK  6500
 2.  KRZYSZTOF / MOLDYSZ  2108
 3.  RYBINSKI/BIEDRON  1348
Pořadí PL2  Posádka  Celkem bodů 
 1. ZÁVORKA / BRYCHTOVÁ  7405
 2.  ŠRÁMEK / ULÍŠEK 6131
 3.  MACHARTOVÁ / BUŠEK  5329



 

 

 

 

 

 

FOTOGALERIE  MČR v motorovém paraglidingu 2010

mcr